Všimli sme si nedávno, že sa v poslednej dobe rozmohol ďalší „nešvár,“ čo sa „modernej“ výučby cudzieho jazyka týka. Každý lektor, ktorý už nechce učiť a „makať,“ ale mať takzvané „easy rychlý prachy,“ sa postupne stáva jazykovým mentorom. Že vraj ste o tomto výraze ešte nepočuli? Jazykový mentor dnes funguje nasledovne: vezme si pod seba aj zo dvadsať samoukov a nechá ich platiť mu za to, že sa učia sami…Ani vám to nedáva logiku? O tom, že samovýučba neprináša optimálny pokrok, je vysoko neefektívna a okrem iného so sebou prináša mnohé jazykové chyby a zlé návyky, si bližšie rozpíšeme v tomto blogu.
zastarané výrazy niektorých starých učebníc ešte z roku „päť“ môžu viesť k tomu, že pokiaľ sa sami učíte len z týchto učebníc, bez odborného vysvetlenia, môžete sa naučiť napríklad frázy, ktoré (bohužiaľ) nemajú nič spoločné s aktuálnym hovorovým jazykom. Potom sa ľahko môže stať, že prídete do krajiny a chcete použiť jazyk, no tu narazíte na problém – buď vôbec nerozumiete vy cudzincovi alebo on vám.
Samouk si nájde „mentora,“ ktorý ho síce priamo neučí, no dodá mu vhodné materiály na štúdium. Takýto človek si niečo prečíta, aj sa niečo naučí, no absentuje tu jedna dôležitá súčasť výučby cudzieho jazyka – pravidelná komunikácia v jazyku – to, čo najviac posúva študenta v tom, aby štúdium jazyka úspešne zvládol. Navyše, mentoring veru nie je lacná záležitosť a v konečnom dôsledku môže študenta vyjsť viac ako klasická výučba s lektorom.
Bez odborného vedenia a dohľadu si človek popri učení môže všeličo vysvetliť po svojom. A nie vždy správne.
Pre príklad uvádzame jednu skúsenosť. Jedna študentka španielčiny sa 4 mesiace učila jazyk sama, kým sa odhodlala vyhľadať našu jazykovú školu EL MUNDO – špecializovanú na španielčinu. Počas prvých štyroch mesiacoch, kým bola samouk, zle pochopila výslovnosť, resp. nevšimla si, že písmenko „j“ sa číta ako „ch“ a preto napríklad slovo „rojo“ (červený) čítala zle ako „rojo,“ namiesto „rocho.“ Ani vám nebudeme ďalej hovoriť, aký veľký dopad mala táto chybička na výslovnosť mnohých ďalších slov a tiež to, ako dlho trvalo, než sa tohto zlého návyku čítania „j“ zbavila.
V čom som dobrý? Na čom, naopak, musím zapracovať? Toto všetko je pri učení sa jazyka veľmi dôležité a práve takýmto spôsobom nadobúda študent v cudzom jazyku sebavedomie.
Bez odborného dohľadu nad vašou výučbou sa môže ľahko stať niekoľko vecí – stratíte motiváciu pokračovať ďalej, prídete po ťažšiu gramatiku, ktorú už nebudete zvládať sami a v tomto vám už ani sám pán Google nepomôže. Väčšina študentov, ktorí to s jazykom myslia vážne, po čase sami vyhľadajú lektorov – a potom si spätne uvedomia, ako samoštúdiom zbytočne stratili veľa času, počas ktorého získali nebodaj nesprávne jazykové návyky, viď. bod 3.
Ak ste nad samoštúdiom či akýmsi „mentorovaním“ cudzieho jazyka premýšľali a porovnávali ste si to so skutočnými lekciami, veríme, že sme vám aspoň trošku pomohli v rozhodovaní sa. Veď predsa len – sú to vaše peniaze, čas, motivácia a chuť, ktoré do seba a do učenia sa cudzieho jazyka vkladáte. Investujte ich preto rozumne.